7 tips voor meer reviews

Het krijgen van een positieve review is altijd leuk. Cliënten die tevreden zijn over de geboden zorg en waarvoor u het verschil hebt gemaakt. Een negatieve review is niet altijd leuk, maar wel leerzaam. Kortom, reviews zijn belangrijk, maar hoe beweegt u de cliënt om een reactie op de site achter te laten? Hieronder vindt u 7 tips.

Tip 1: Vraag het tijdens een evaluatiegesprek

Nadat een reeks behandelingen/sessies zijn afgerond, is het tijd voor evaluatie. Misschien is de cliënt van zijn/haar probleem af, of misschien is de problematiek te groot en moet er worden doorverwezen. In beide gevallen kunt u als behandelaar de cliënt vragen om een beoordeling. Zorg ervoor dat het plaatsen van een review makkelijk is, zodat een cliënt ‘even snel’ een beoordeling kan plaatsen. Dit kan door bijvoorbeeld te verwijzen naar deze instructievideo.

Tip 2: Verwerk het in een email handtekening

Bij elke email die u verstuurt, geeft u een visitekaartje mee, namelijk uw emailhandtekening. De meeste mensen hebben zo’n handtekening. Hierin staan uw naam, de naam van uw praktijk/instelling en contactgegevens. Verwerk hierin ook een verzoek tot een review. Onderstaand staat een voorbeeld hoe een emailhandtekening er dan uit ziet. Wanneer u niet veel mails verstuurd naar cliënten, kunt u ook overwegen om het op een fysiek kaartje of een fysieke flyer te laten drukken. Dan kunt u dit meegeven aan een cliënt.

Tip 3: Mail u cliënten na

Mensen vinden het fijn als iemand betrokken is en meeleeft. Mensen laten ook graag hun mening horen. Overweeg om, na een aantal maanden, alle cliënten uit die maanden te mailen met de vraag of ze een beoordeling willen achterlaten. Het kan gebeuren dat de cliënt dit is vergeten na de behandeling, maar dat ze wel bereid zijn om het alsnog te doen. Maak dit zo makkelijk mogelijk voor de cliënt door een link mee te sturen en een tijdsindicatie te geven. Gebruik een zin als: “Het kost u/jou slechts twee minuten”.

Tip 4: Reageer altijd op reviews

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het reageren op reviews een positief effect heeft op klanttevredenheid. Reageer dus altijd op reviews. Reageer op positieve reviews door de beoordelaar te bedanken voor de positieve review. Laat bij een negatieve review blijken dat u het jammer vindt dat de cliënt niet tevreden is, dat u iets wil doen met de feedback en schiet niet in de verdediging maar werk naar een oplossing toe.

Wilt u weten hoe het reageren op reviews werkt op ikzoekchristelijkehulp.nl?

Bekijk dan deze video

 

Tip 5: Deel leuke reviews op social media

Het krijgen van reviews is leuk, maar niet iedereen zal kijken op een reviewpagina (veel mensen wel). Deel leuke reviews dus. U kunt bijvoorbeeld een leuke review delen op social media. Let er wel op dat de review anoniem is of dat u volledige toestemming hebt om het bericht te plaatsen. Zo voorkomt u het risico dat je hierover klachten krijgt.

 

Tip 6: Maak van positieve feedback een review

Wanneer een cliënt aangeeft dat ze blij zijn met de behandeling of dat ze tevreden zijn, durf dan te vragen of de cliënt dit in een review wil schrijven. Vaak vinden mensen het lastig om te bedenken wat er in een review moet komen te staan. Door op deze manier te vragen om een review, ervaren cliënten deze drempel minder en zijn ze er eerder naar geneigd om een review te plaatsen.

 

Tip 7: Weet wat het tipping point is

Voor sommige mensen is het plaatsen van een review niet gemakkelijk. De drempel lijkt hoog en dit houdt veel mensen tegen. Het tipping point is het punt waarop mensen deze drempel niet/nauwelijks meer ervaren. Uit ervaring is gebleken dat dit tipping point 10 reviews is. Gebruik dit ook als argument. Je kunt dit gebruiken door iets te zeggen als: “al 10 anderen hebben ook al een review geplaatst, dus u/je bent niet de enige”.

368