Meer sollicitanten door employer branding

  • Wat is employer branding
  • Drie tips voor sterkere employer branding
  • Waarom wij het zo belangrijk vinden

Het vinden van geschikt zorgpersoneel is één van de grootste uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt. Christelijke zorgorganisaties hebben hier ook veel last van. Daarom zijn alle zorgorganisaties veel bezig met jobmarketing. Een onderdeel van jobmarketing, waar weinig zorgorganisaties echt aandacht aan besteden, is employer branding. Toch is het belangrijk om hier als organisatie mee bezit te zijn.

Wat is employer branding?

Employer branding is het opbouwen en onderhouden van een positief imago als werkgever. Het gaat om hoe een zorgorganisatie zich presenteert aan huidige én toekomstige werknemers. Het doel van employer branding is het aantrekken van nieuw zorgpersoneel en het behouden van het huidige personeel. Door een sterk employer brand op te bouwen kan een zorgorganisatie zich onderscheiden en een aantrekkelijke werkgever voor potentiële werknemers zijn.

Het is belangrijk om bezig te zijn met employer branding. Het is namelijk belangrijk dat potentiële werknemers niet alleen de vacatures zien, maar ook proeven waar de organisatie voor staat. De taken die je als zorgorganisatie uitvoert zijn niet onderscheidend, maar de manier waarop je dat doet wel! Identiteit speelt daarin een grote rol. Voor christelijke zorgorganisaties is het daarom belangrijk om identiteit duidelijk te communiceren in vacatures. Dat zorgt misschien voor een beperktere doelgroep, maar het maakt wel dat de vacatures bij de juiste doelgroep terecht komen.

Om jou, als zorgorganisatie, te helpen geven wij drie tips over hoe je employer branding kan inzetten.

Tip 1: communiceer duidelijk waar je voor staat

Missie en visie zijn voor veel mensen ‘vage’ termen. Toch geven wij als eerste tip mee om deze duidelijk te formuleren. Een missie houdt in waar je als zorgorganisatie voor staat. Een visie geeft aan waar je als organisatie voor gaat. Weet wat deze missie en visie zijn voor jouw organisatie. Het is belangrijk dat mensen die geïnteresseerd zijn in werken voor jouw zorgorganisatie weten waar je voor staat en waar je voor gaat. Zo loop je minder risico op een ‘mismatch’, wat uiteindelijk positief is voor de kwaliteit van de verleende zorg.

Maar schrik ik dan geen potentiële werknemers af? Nee, door de normen en waarden van de organisatie duidelijk te verwoorden trek je de mensen die zich daar in kunnen vinden juist aan! Natuurlijk is er altijd een vorm van ‘té direct’, maar potentiële werknemers waarderen transparantie. Maak daarom ook duidelijke keuzes als het gaat om waar je vacatures aanbiedt. Uiteindelijk geldt ook hier het basisprincipe, kwaliteit boven alles. Dat geldt ook voor sollicitanten.

Tip 2: zorg voor 100% personeelstevredenheid

Natuurlijk is 100% een ideaalbeeld, maar het is extreem belangrijk om jouw personeel tevreden te houden. Dat zorgt voor een lager personeelsverloop, een betere werksfeer en het maakt van werknemers ambassadeurs. In de chaos van de arbeidsmarkt vergeten we door alle openstaande vacatures wel eens hoeveel werknemers er eigenlijk wel werken binnen de organisatie. Zorg er daarom voor dat alle medewerkers tevreden zijn. Dat opent kansen op het gebied van referral recruitment. Tevreden medewerkers vertellen hun ervaringen aan hun netwerk. Hoe fijn is het dan als deze ervaringen positief zijn. Daarnaast het is mooi om verhalen van medewerkers te delen met potentiële sollicitanten. Lees hier hoe Eleos dit succesvol heeft ingezet.

Tip 3: wees online actief

Niks is zo onaantrekkelijk als een inactieve zorgorganisatie. Mensen vinden het leuk om te lezen over zorgorganisaties. Deel daarom verhalen van medewerkers, cliënten of andere ontwikkelingen binnen jouw organisatie. Dat laat zien dat je als organisatie streeft naar vooruitgang. Dat kan je op verschillende manieren doen:

Social media: door regelmatig iets te posten op social media zorg je ervoor dat mensen jouw organisatie telkens opnieuw voorbij zien komen. Plaats bijvoorbeeld een leuke foto van een teamuitje, een leuke activiteit met cliënten of een medewerker van de maand. Ook kun je social media inzetten om vacatures uit te lichten. Deel berichten die mogelijk interessant zijn voor potentiële werknemers en like berichten van volgers. 

Content op eigen website: een onderschatte methode als je het ons vraagt. Content schrijven jouw eigen website is namelijk belangrijk voor meerdere zaken. Allereerst natuurlijk voor vindbaarheid op zoekmachines, zoals Google. Maar daarnaast kijken mensen die opzoek zijn naar een werkgever lang op de website van een potentiële werkgever. Dan is het belangrijk dat potentiële werknemers zien dat je als organisatie niet stil staat. Nogmaals, mensen vinden het leuk om te lezen over jouw organisatie.

Externe artikelen: de mogelijkheden zijn eindeloos. Heb je een belangrijke ontwikkeling binnen de organisatie? Schrijf een persbericht! Verbreed je jouw zoekgebied? Schrijf er vooral over naar de plaatselijke krant! Ben je als organisatie goed in het verzorgen van een bepaalde doelgroep? Schrijf er vooral over richting brancheverenigingen!

Zorg voor een aparte “werken bij” website. Op die manier vinden potentiële werknemers jou beter. Ook laat het zien dat je actief bezig bent met het werven van nieuw personeel. 

De mogelijkheden zijn eindeloos. Wees vooral creatief en houd rekening met jouw doelgroep. Ga na waar jouw doelgroep aanwezig is en wees daar actief!

Waarom wij hierover schrijven

Wij vinden het belangrijk dat christelijke werkgevers zich zo goed mogelijk weten te profileren zodat identiteitsgebonden zorg kan blijven bestaan. Wekelijks worden reviews geschreven door cliënten over de waarde van een christelijke zorgverlener. Die cliënten drijven ons om jou, als christelijke zorgorganisatie, te helpen met het vinden van geschikt zorgpersoneel. Wil jij ook gebruik maken van de vacaturebank om nieuw zorgpersoneel te bereiken? Neem dan gerust contact met ons op! 

Hét platform voor christelijke zorg

442